Mercedes Benz  450SEL  4.5 V8  (W116)      

       Na de verkoop van mijn 280SE moest ik een winterauto hebben om mijn mini voor pekel en andere
       winterse ongein te sparen. Hier en daar wat rond gekeken, maar ik kon niet echt iets vinden wat stiekum
       aan de eisen van mijn vorige benz voldeed. Eenmaal luxe geproeft en je wil niet anders meer!
       Dus toch maar besloten om weer een W116 aan te schaffen. Na heel wat km's door het land gereden te
       hebben en alleen maar 'barrels' en hopen roest gezien te hebben, had ik de moed toch bijna opgegeven.
       Tot deze dame mijn aandacht trok op een adverteerders site. Gebeld, afspraak gemaakt en er naartoe.
       Na een proefrit, grondige inspectie en handjeklap, kwamen we op het nippertje met de prijs overeen!

       Whoeiii.. ik heb mijn altijd gewilde 450SEL !!!!!  :-)

       Uiteraard moet er nog wel het een en ander aan gebeuren. Maar dat hoort bij de hobby!

       - Stuurspeling (nieuw stuurhuis al aangeschaft)
       - Scheurtje in achterbank maken
       - LPG inbouwen + hulpveren monteren
       - Lekkage bijrijderskant voeten verholpen)
       - Middenas-lager speling (lager+rubber vervangen)
       - Rechter achterdeur slecht, vervangen
       - Rechter voorscherm slecht, vervangen
       - Rechter achterscherm lassen en kleine schade weghalen
       - Linker voorscherm deukje verwijderen
       - Bougie's + kabels vervangen
       - Nieuwe olie + filters (incl. automaat)
       - Luchtfilter vervangen
       - Nieuwe accu
       - Dynamo gereviseerd
       - Binnenspiegel is gammel, vervangen
       - Diverse chrome delen vervangen
       - Rechter koplamp vervangen
       - Electrische ramen voor repareren
       - Orginele toerenteller monteren
       - Compleet overspuiten
 

Het interrieur is in redelijk
goede staat. Alleen de achter
bank heeft een scheurtje en
wat slijtage plekken op de
bestuurdersstoel (niet kapot)
Boven: Deukje van een parkeer
             schade?

Roest!

Deukje in de wielrand..

Zeer slechte deur rechts achter!

Roest!

Onder de kap is het een en al tectyl. Het ziet er niet uit, maar het
heeft iig voorkomen dat het roestmonster zijn gang kon gaan!
Behalve dan bij het voorscherm, maar dat is waarschijnlijk van
binnenuit gekomen!
Boven: Koplamp inmiddels
             vervangen.

Links: Achteruitrij schade

De V8 toerenteller ingebouwd

Overigens is de km-teller getest
en geschikt bevonden! ;-)
Meteen personeel ingeschakeld
om de auto eens een grondige
poetsbeurt te geven!
 

30-10-2006    





 

Vandaag de hele dag bezig geweest met het rechter achterscherm. Op 3 plaatsen een nieuw
stukje plaat gelast en de schade strak gemaakt. Na het spuiten zag het er superstrak uit!
Maar toen ik de auto sochtends in het daglicht zag, was ik niet echt tevreden over het kleurs-
verschil! Je kan het nog zo mooi maken, maar als ze geen lak op kleur kunnen mengen ben je
de pisang. Toch maar eens aan een maat van me vragen wat hij vraagt voor het spuiten van
mijn benzje...
 
       

01-10-2006    

 

Met Jurgen afgesproken dat hij voor een paar honderd euro mijn dak, hele rechter zijkant en
linker achterdeur spuit! (Jurgen heeft ook mijn mini gespoten)
 

02-10-2006    






 

Vandaag heb ik mijn uitlaat aangepakt. lekkage bij de downpijp verholpen, gare middendemper
verwijderd, crosslink pijp gemaakt en twee uitlaatpijpen passend gemaakt naar de einddemper!
Het klinkt als een volwaardige amerikaan!! Laag in toeren een donkere brom en hoger in toeren
word ie weer rustig. Dus het rijcomfort gaat niet verloren. Ook heb ik meer koppel onderin
gekregen en is het doortrekken fenominaal verbetert!!! Nog even afwachten wat het verbruik doet..

Dwarsgooien is nu helemaal een koud kunstje... ;-)              (foto's volgen)
 

09-11-2006    








 

Vandaag de bijrijders deur aangepakt. Onderkant met de staalborstel op de slijptol alle lak
verwijderd en de roest van het plaatwerk afgehaald. Op zich viel het allemaal wel mee, de deur
is niet rot, alleen wat roest. Even stralen en het ziet er weer netjes uit. Strak plamuren en in de
grondverf zetten.
De rechter achterdeur is in hele slechte staat! Ik heb inmiddels al een andere deur geregeld
via de W116 club forum. Zaterdag ga ik die in fryslan ophalen! ;-)
Het deukje achterop het rechter achterscherm is uitgedeukt en strak gemaak. Ook heb ik de
delen die ik voorheen gespoten had weer blank gemaakt en opnieuw in de grondverf gezet.
Zodat het straks allemaal netjes in 1x gespoten word.
 

22-11-2006    








 

Vandaag de dorpels schoongeslepen met staalborstel. Alle oude tectiel eraf. Nou daar kwam ik
toch wel een vervelend stukje dorpel tegen. Plaat over plaat gebakken, zag er niet uit en inmiddels
al weer stevig aan het rotten. Dus de haakse slijper er in en weg met die koek! Zelf een dorpel
gezet van 1mm plaat en er in gelast. Ziet er weer strak uit! :-)
Smiddags ging ook nog mijn las apparaat kapot en kon ik niet meer verder! Damm.. savonds
samen met de buurman weer gemaakt (budget way) maar ik kan iig weer ff lassen.
Al met al een hoop op onthoud en ik heb nu nog maar 2 dagen om mijn wagen verder te strippen,
volledig waterproof te schuren en het dak moet ook nog blank gemaakt worden (krakele).
Dat word aan poten!
 

25-11-2006    



 

Vandaag is de auto naar de spuiter gegaan om de laatste loodjes te doen. Het dak moest
helemaal kaal! Morgen worden de dorpels geshoot en de auto op de nodige plekken in de
grondverf gezet. Dan kan hij dit weekend lekker uitharden en word ie maandag geschuurd
en gespoten....  kan haast niet wachten! :-)
 
       
       
Eenmaal thuis is het opbouwen
tot je er bij neervalt! Maar dan
zie je haar met de minuut mooier
worden! Het schoonmaken van
de stoffige bekleding was ook
een flink klusje!
Binnekort als het weer wat beter
is zal ik eens een paar foto's op
een mooie locatie schieten!
 

En op een zonnig dagje...

 

30-04-2007   



 

Vandaag zijn eindelijk de Lorinser velgen uit duitsland binnengekomen. Uiteraard meteen
een paar bandjes op gedraaid en onder de benz gelegd! Supertoll!!! :)
8x16 ET11 met achter 225/55-16 Pirelli PZero  en voor 215/55-16 Dunlop SP2000
(foto's zijn met mijn mobiel gemaakt)
 
       
     
   

01-05-2007   
 




 

Vanmorgen had ik een afspraak staan bij gebr. van Orsouw in Eindhoven voor een LPG installatie.
Om 9:30 de benz gebracht en lekker een dagje Eindhoven ingedoken! Wat een zootje zeg, PSV
was gisteren kampioen geworden en de hele stad lag vol met bakjes, fles, vuilniszakken etc..
Maar goed, een dagje poolen, biosje en terrasje pakken en vele km's lopen, belde ze eindelijk
smiddags weer op om te melden dat hij klaar stond..  weer helemaal naar het industrie 'De Hurk'
gelopen om hem op te halen! Rijd heerlijk en ziet er allemaal netjes uit!!
 

08-05-2007   














 

Ok, het nieuwe stuurhuis ligt al enkele weken in mijn kofferbak en dus is het tijd om er eindelijk
eens aan te beginnen. Op het W116 forum al enige informatie bij elkaar gescharreld, dus aan
de slag! Eerst de olie aftappen, slangen los, stuurkogels lostikken, stuurstangbout uit de koppeling
draaien, bouten van het stuurhuis zelf losdraaien en hoppa.. een bonk gietijzer in mijn hand!
Nieuwe stuurhuis was al schoongemaakt, dus kon er zo weer onder, uiteraard wel 2x los moeten
draaien omdat de stuurstang verkeerdom gemonteerd was en mijn stuur 180 gedraaid stond! :-s
Daarna de motor starten, olie bijgevuld en een paar keer met het stuur heen en weer gedraaid tot
het niet meer wegliep. Na het afbouwen de uitlijn apparatuur erop gehangen en 4wiel uitgelijnd!
Camber, caster en sporing.. aan de bestuurderskant bleek de caster kleiner te zijn dan aan de
bijrijders kant, de camber stond aan de bijrijderskant negatiever! Duidelijk de rede dat hij constant
naar rechts trok!! Na het uitlijnen een testritje gemaakt, flink wat bochtenwerk zodat alles ging zetten
en voor een 2e maal aan het uitlijn apparaat gehangen, nogmaals alles fine getuned en nu stuurt
mijn ster weer 200%...  Het enige wat ik nog moet doen is de stelinbus iets verder indraaien.
Toen het stuurhuis loslag heb ik hem afgesteld en ik ging er van uit dat als er niets aangekoppeld
was, het stuurhuis wel ietwat stroever mocht draaien als dat er vanalles aangekoppeld zat, maar
dit blijkt achteraf niet zo en nu stuurt hij naar mijn zin nog iets te zwaar. Dus dat is het enige puntje
wat er nog gedaan moet worden. Verder ben ik zeer tevreden!!
 
  Het oude stuurhuis..
 
Gedemonteerd en weg ermee
 
Het nieuwe stuurhuis
 
 
  Meteen het stuur-schakel
mechanisme gesmeerd!
Hulp van de buurjongen
 
En het nieuwe stuurhuis
gemonteerd!

19-05-2007   





 

Voordat er LPG ingebouwd werd, heb ik gevraagd aan de heren inbouwers of ze de schakelaar
los tegen mijn middenconsole wilde plakken en de kabel een stuk langer wilde laten! De bedoeling
was dat ik die later zelf in mijn cockpit in zou gaan bouwen!
Vandaag was het dan zo ver, een uurtje of 4 aankloten, hier en daar wat dremelen en wallah!
De LED's zijn netjes in een loos stukje van mijn cockpit ingebouwd! Inclusief de schakelaar!
Ziet er vet bruut te gek uit al zeg ik zelf... >:)
 

Hier een filmpje van hoe het werkt en eruit ziet!

 

 

 

Pimpin 30 inch velgen!!!

 
   

 

Pedal to tha methal !!!

 

Pedal to tha methal The Movie! :)

Little burnout!