Motor   : 1100cc (tuned: inlaat, carb & uitlaat van 1300cc)
Bouwjaar: 15-6-1983
(belastingvrij)

Voor een paar jaar terug heb ik samen met mijn neef deze golf voor
hem gekocht. Voor een redelijke prijs, veel opties en keihard!
Na een jaar rijden begon voor hem de ellende. Spontaan uitvallen
tijdens het rijden, niet meer stationair lopen, startmotor, accu
problemen.. Voor mijn neef was hij niet meer betrouwbaar genoeg en
werd de auto ergens in de buurt geparkeerd. Daar bleef de auto 2
jaar onder een boom staan. Toen ik een keer bij hem op visite was
vroeg ik naar zijn golfje. "Loop maar mee!" zei die.
Bij de boom aangekomen zag ik de auto zwaar verwaarloost onder deze
boom staan. Dikke groene moslaag over de auto en zachte banden..
Te triest voor woorden! Ik heb hem over gehaald om hem eens te
wassen en er wat mee te doen, want zo was het ook zonde!
Een half jaar later kreeg ik een telefoontje van mijn neef. Hij was
de auto zat, de auto wilde niet goed lopen, had het een en ander aan
bekeuringen gehad van achterstallig APK, belasting en verzekering,
kon geen sleutelruimte vinden... en vroeg of ik intresse had in zijn
golfje.

Ik  : "Ik kom hem wel ophalen!"
Neef: "Wat geef je er voor dan?"
Ik  : "Ik kom hem wel ophalen..."
Neef: "Jamaar dat vind ik zonde, dan maak ik hem liever eerst aan
       het lopen en dan zet ik hem wel op marktplaats!"

Ik  : "Dan moet je er eerst geld insteken.., nieuwe carb, nieuwe
       startmotor, APK derop.. anders verkoopt ie niet!"

Neef: "..............ja........ kom maar halen!"

Zo gezegd zo gedaan en het golfje opgehaald! :)


Onderstaande foto's zijn toen mijn neef hem net had gekocht!

 

     
Toen ik hem ging halen zag hij er een stuk minder 'shiny' uit! :(


Maar goed, eenmaal de auto voor de deur meteen aan de slag!
Andere accu erin, 4 andere bandjes eronder, schoongemaakt, APK
nagekeken.. auto was werkelijk in goede staat! Het enige te doen was
het stationair probleem. Dus even de carburateur eraf en schoonmaken,
weer monteren en... kut! Nog niet stationair! Na het inspuiten van de
gashandel viel me op dat hij ineens erg hoog stationair ging lopen.
Vacuum bedacht ik me meteen! Dus de carb er weer af, carburateur flens
gedemonteerd en die zag er idd erg gehavend uit. Nieuwe besteld en
gemonteerd. Carb erop en starten maar! Nog niks... bij gas los meteen
dood! Dus nogmaals de carb eraf en een nieuwe pakkingset gemonterd.
Carb er weer op en starten maar! Scheit, nog steeds niet stationair..
Ok geen gezeik, nieuwe carb erop! Maar stationair lopen homaar! (damm)
Misschien wat vloeibare pakking tussen flens en carb. Zogezegd zogedaan,
maar ook dat mocht niet baten. Nogmaals de carb eraf en het spruitstuk
gevlakt. Ook dat mocht niets helpen!! (arrrgh!!@#$%)
Savonds nog wat liggen knoeien, beetje met remreiniger rondom de carb
gespoten om te kijken waar hij nu precies moest lekken. En elke keer
als ik ergens spoot dan liep hij een paar seconden stationair en daarna
meteen weer dood. Tot ik voor de gein eens flink op het luchtfilter
spoot... hij liep waarempel gewoon stationair voor 20 sec!!!!!
Nog een paar keer geprobeerd en jahoor, bleef mooi lopen!
Vaag, normaal zou hij af moeten slaan omdat ie geen/te weinig lucht krijgt
en dus te veel benzine. (Mmmmh...)
Het was me al wel eerder opgevallen dat er achter op de carb een klein
stekkertje loshing, maar ik dacht dat dat waarschijnlijk met de automatische
choke te maken had. Dus de gok gewaagd en er een plus vanaf de accu op
gezet. Hoppa, lopen! :)
Deze carb en het spruitstuk komen van een golf type 2 1300cc en daar zit een
electronische stationair sproeier in! (DUH!!)

(btw: ik weet niet of het een bekend gegeven is in de golf scene,
maar een 1300 carb en spruitstuk op een 1100cc loopt als de tering!!!)  >:)


Al met al eigenlijk teveel vernieuwd, maar het kan nooit kwaad!
De uiteindelijke kosten waren 50 cent voor een ampie en een stukje
draad naar de contactplus! :P

De dag erop meteen naar de APK gereden en met cum laude geslaagd!
Volgens de keurmeester had hij lang niet meer zo'n gave type 1 gezien..


(Nick had ik je al bedankt voor de auto? ;)


Nu de APK erop zit en ik er zeer naar mijn zin een paar dagen in
gereden heb, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik er best nog wel
een tijdje zelf in wil blijven rijden!! Alleen moet er wel een nieuw
lakje op, want deze is door de mos en het staan kompleet naar de klote gevreten!
Er zit geen blanke lak meer op het dak!!! :(

Dus met Fotoshop aan de slag om een leuk kleurtje te bepalen! :

 
Redbull kleuren.
zilver/blauw met een rood biesje
Wel mijn ding, maar toch net niet!
 
Zwart/zeegroen.
Niet agressief genoeg...

 
Zwart/oranje.
Hele mooie combi, maar al te
vaak gezien!
 
Zwart/Kawasaki groen
Dat word hem!!!!! :)

 


Nu de kleur bepaald is, kunnen we aan de slag!
Aangezien er acrylaat lak op zit, moet de auto dus helemaal blank voordat
deze weer in een andere lak of grondverf gespoten kan worden. Dit om te
voorkomen dat de acrylaat lak op gaat werken! En uiteraard is blankmaken
veel beter voor het uiteindelijke resultaat! (inzakken, plamuur eilanden etc.)
         
         
         
Na 4 dagen schuren en zo'n 100 schuurschijfjes korrel 80 verder...
Acrylaat is rotzooi! Je schuurpapier gaat heel snel dicht zitten en omdat
deze lak niet echt hard word is het moeilijk te schuren!
Maarrrr de aanhouder wint! ;)
         
Vandaag wat ge-expirimenteerd met kleuren en effecten bij de spuiter. De zwarte
kleur is uiteindelijk Subaru Impreza zwart geworden, maar omdat er gouden flop
en wat parlemoer in zit, stond dit niet super bij de knalgroene kleur. Om het
zelfde effect in het groen te krijgen hebben we de elementen die het effect
veroorzaken uit de zwarte kleur genomen, zodat je basis zwart overhoud.
Dit op het proef plaatje gespoten. Daarna de andere helft groen gespoten.
De elementen die het effect in het zwart maken, zijn daarna over beide kleuren
tegelijk gespoten.. om zo het zelfde effect ook in het groen te krijgen!
Uiteindelijk viel dit een beetje tegen op het groen.. Zowieso had ik nog mijn
twijfels bij het groen! :/
Met andere woorden.. deze combi ging het niet worden!


Op zich was de oranje/zwarte combi mijn 2e keuze, alleen vond ik het oranje
niet naar mijn zin. Dus op zoek naar een betere oranje! :)
Uiteindelijk kwam mijn spuiter met het idee om Hemi Orange te gebruiken!
Dat is een diepe oranje kleur van Dodge. (real musclecars!! >:)
Dus binnekort gaan we hetzelfde ritueel doen met de Hemi Orange en de Impreza
zwart! ;)

  

Bij nadere inspectie bleek de spatbord rand rechts achter toch wel enige
rotte plekken te vertonen. Dus een reparatiedeel besteld en de slechte delen
vervangen. Tevens heb ik besloten om ook maar het sleepoog te verwijderen!!
Slepen doe je maar met een oplegger.. hehehe
Idem dito met de bumpergaten! Er komen dus geen bumpertjes meer op... :)
         
         
   
         
Na een proefscherm gespoten te hebben in normale zwart en een deel met de
impreza zwart heb ik toch besloten dat het normaal zwart met hemi orange word!
Dit steekt mooier bij elkaar af dan het impreza zwart, wat meer naar bruin
neigde als je er snel overheen keek... (door de gouden flop)

Last minute besloten om toch het kofferbakslot te verwijderen!
Een der laatste dingen waar mijn neef nog enige inspraak in had! :-p
Maar de ruitewisser en het sprinklertje blijven!!!!!!!!
Ik snap niet waarom sommigen gasten die coole wisser eraf willen halen??
Ze willen allemaal een DTM wisser voorop, maar die gratis DTM wisser op de
achterklep moet er dan af??? :?

Inmiddels zijn ook de bumpergaten weg!
De gaten van de orginele spiegels zijn weg!
De gaten van de orginele ruitenwissers voorop zijn verdwenen!
En de gaatjes van de sierstrips over de zijkant zijn weg!
Ipv een sierstrip komt er nu een witte bies over de auto om de 2 kleuren te
scheiden. De dorpel strip komt wel weer terug omdat deze mooi afsteekt bij
het oranje!

Vandaag hier en daar nog wat oneffenheden weg gehaald en bijna alles in de
spuitplamuur gezet, dus het schuren begint weer opnieuw...
Met een beetje geluk kan ie volgende week naar de spuiter om de grondverf
te zetten! :-)

         
 
         
   
         
Vandaag de deuren en kofferklep naar de spuiter gebracht. Daar meteen voor
a.s. zaterdag afgesproken om grondlak te zetten. (tis nu maandag)
Ook de rechterdorpel en A stijl en kofferbak rand in de filler gezet.
Morgen begint de ellende... 4 dagen stof happen!!
 
         
Eindelijk helemaal geschuurd! De boel weer afplakken en de dorpels, achterkant
en front in de bodyshoots zetten.
     
         
Vandaag de auto naar de spuiter gebracht om hem in de grondlak te zetten.
Met de ami voor de ambulance was dat een aardige combinatie! :)
 
         
Klaar en opgeladen om weer thuis neer te zetten!
 
         
 
         
Net als je denkt dat je klaar bent met schuren, begint het weer van voren!
Nu met korrel 400 en met korrel 500 na.

Vandaag de binnenkant van de deuren, kofferklep en motorkap in kleur gezet!

         
         
         
       
         
Morgen gaat de spuiter op vakantie, dus ik heb tot 11 augustus de tijd om de
auto helemaal te schuren. Relaaaax! ;)

Inmiddels is de auto helemaal geschuurd. Inclusief de deuren, motorkap, achter
klep, spiegels en booskijker. Het spuiten duurd iets langer, aangezien het
nogal druk is.
Aangezien ik geen bumpers meer heb (verkocht :P), moest ik andere knippers op
het front maken. Dat zijn zijknippers geworden van een BMW E36. Lopen mooi in
de lijnen van het front mee! Ook heb ik een set nieuwe koplampen gekocht,
heldere smoke chrome met angel eyes!

     
         

De ATS classic zijn niet zo mooi meer, een paar jaar winter en pekel heeft de
mooie gepolijste randen opgevreten. Ook hier en daar wat stoeprand schade aan
de voorvelgen maakt ze er ook niet mooier op.

Gelukkig had ik nog een setje Wolfrace in de kruipruimte van mijn ouders liggen.
Ooit eens klaargemaakt (gepolijst) en onder een 1600 diesel type 1 gehad.
Na 8 jaar in de kruipruimte zag het er allemaal niet meer zo fris uit en waren
ze flink ge-oxideerd! :(

Aan de slag dus!! Eerst de velgen opschuren met 400 waterproof, daarna 600 en
als laatste 1000 waterproof. Als alle oxidatie uit de velg geschuurd is beginnen
we met het polijsten! Resultaat mag er wezen dacht ik... (pokkewerk)
De binnenkant word ook Hemi Orange!

         
     
         
Voorlopig heb ik er maar 2 gepolijst. De spuiter wist nog een set 'deep dish'
Wolfrace velgen te liggen die op een auto bianci lagen. Deze hebben een dikkere
rand, dus ik hoop dat ik er 2 over kan nemen om deze achterop te leggen!!! :)
Als het goed is hoor ik dat deze week..

Vandaag was het EINDELIJK zover!!!!! :) :) :P
De golf is in kleur gespoten. Eerst de bovenkant Impreza zwart met gouden flop,
daarna de onderkant in Hemi Orange. Echt een super combinatie!! Hoe verder het
spuitwerk vorderde hoe mooier ik de combinatie van de kleuren vond.
En de auto is ook nog eens gruwelijk strak geworden! :P

De meeste foto's zijn genomen door de deur van de spuitkabine waarop een goedje
zit zodat de verf nevel niet aankoekt. Dus soms zijn ze wat wazig!

         
         
         
         
         
Pascal heeft er zo'n 2,5 uur zijn energie in gestoken en het resultaat mag
er wezen dacht ik!! :)

Credits voor Pascal Rutten en zijn spuitkunsten!!!!!  'thumbs up'

 
         
En nu snel naar huis pendelen om alvast het een en ander op te bouwen!
Kan niet wachten tot ik er weer in kan rijden!! :)
   
       
Vanavond de koplampen ingebouwd en de knipperlichten aangesloten.
Jammer genoeg moet er 1 koplamp terug voor garantie omdat er 1 led dood is in
de angel eye ring..... :(
verder ziet het er al dik uit vond ik zelf! ;)
     
         
Deze week worden de deuren, motorkap, achterklep, spiegels en booskijker ook
in kleur gespoten, so stay tuned!

Vandaag heb ik hem van binnen een heel eind schoongemaakt, de rubbers in de
deuropening en dorpel lijsten geplaatst, kabels weer door de a-stijl gehaald,
ruitewissermotor gemonteerd, achterlichten en kentekenplaat verlichting
gemonteerd. Tankdop gepolijst en gemonteerd. Tevens heb ik de trommels rood
gespoten en in de achter wielkuipen het een en ander gefatsoeneerd!

         
Vandaag zijn de motorkap, kofferklep, spiegels en booskijker in kleur gespoten.
Helaas na het monteren van de motorkap kwam ik tot de conclusie dat er met het
spuiten iets mis is gegaan. Op sommige delen van de kap was de gouden flop niet
zichtbaar. Just black! :(
Morgen komt de spuiter even een kijkje nemen, maar waarschijnlijk moet hij over!
 
         
   
         
   
         
Vandaag heb ik wat klein spul gepolijst, schrokbrekers motorkap en kofferklep,
motorkap slot, kofferklep slot, radiateur beugels van RVS gemaakt en gepolijst.
Inmiddels is het front klaar. Ben nu bezig met het opbouwen van de achterklep.
Morgen gaan de ramen er in en de servo voor het kofferbakslot.
   
         
   
         
Bij deze weer een update!
De motorkap is terug van de spuiter en deze keer ziet het er goed uit!
Ook zijn de deuren en spiegels inmiddels gemonteerd en opgebouwd. Het interieur
is er uit en de auto is van binnen eens goed schoongemaakt. Dashboard heb ik
ook maar meteen goed gemonteerd, want deze miste nogal wat beugeltjes en boutjes!
Het nieuwe voorraam is gemonteerd, ruitewisser zit erop, achter zijruit zit
er weer in. (ziet er cool uit op het zwarte!! :))
         
         
 
         
Inmiddels druk bezig met de audio inbouw. Dit word een bommetje!! >:)

Speakers
. Focal KS165 composet in de deuren (tweeters op het dash)
. Caliber CSC4 composet in de deuren (tweeters boven voorraam a-stijl)
. Caliber CSP9 6x9 achterin
. Rockford DVC kickbassen achterin
. JLAudio 10" subwoofer achterin
  (sub kan evt nog veranderen in een Rockford Punch RF1412)

Amplifiers
. Caliber CA6400 6 kanaals
. Caliber CA2300 4 kanaals
. Caliber CA2150 4 kanaals

Crossover
. Caliber CX-4R

Head Unit
. JVC KD-G721

En een zootje bekabeling! ;)
Zoals je ziet had ik nog het een en ander aan leuk speelgoed liggen!

         
         
         
Gisteravond even met Photoshop aan de gang gegaan!
Komt iemand dit bekend voor?? :P
Of dit gaat lukken?
 
         
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de Starmags onder de mini vandaan
gehaald. Voor 2 nieuwe stukjes rubber opgelegd, goed passende centreer ringen
gehaald, gaten iets uitgeboord en schuif bouten gehaald.
 (hiermee kun je een kleine afwijking in steekmaat opvangen)
Mini heeft steek 4x102 en Golf heeft steek 4x100.
Na een middagje sleutelen was dit het resultaat!!! >:)
         
De volgende stap is nog een paar cm verlagen, want het is nu net een 4x4! ;)

Vorige week de hele week bezig geweest met alle audio inbouwen!
Zelf nieuwe zijpanelen gemaakt voor de 6x9 CSP9 calibers en de binnenschermen
volgestopt met rockwool spauw isolatie! We willen tenslotte de audio IN de
auto houden.
De sub/kick kist bestaat uit 3 compartimenten. 2 voor de Rockford DVC kicks en
in het midden een voor de JLAudio sub.
Waar de achterbank ooit stond ligt nu een 30mm dikke MDF plaat. Nice om de
kabeltjes weg te werken en nog mooier om mijn Evolution serie te etaleren! ;) Het is nog niet klaar, maar de beuk zit er al aardig in. In de kofferbak en
aan de zijkant van de subkist moet nog het een en ander afgewerkt worden.

         
         
 
         


Rondje om


Peuken dansen 1


Peuken dansen 2

  Filmpjes zijn in 3GP formaat.
  Te bekijken met
Quicktime Lite
         


Rondje om

         
         
     
         
Eergisteren 2 luxe stoelen van een Audi 200 gekocht. In eerste instantie dacht
ik dat de slee zo zou passen, maar na wat meten bleek dat de slee 10cm breder
was. Dus na een dagje slijpen, passen en meten, heb ik nu 2 heerlijke stoeltjes
in mijn golfje! Jammer genoeg geen vol leder, maar voorlopig doe ik het er maar
mee! :)
 
         
Ik ergerde me al een tijdje aan het stuur wat al in de golf zat. Zo'n ei wat
aan de bovenkant hoger is.. zo'n ding waar het hart niet in het midden zit,
om beter op je klokjes te kunnen kijken is het idee erachter!  Waardeloos!!
Zat al een tijdje te denken om het stuurtje van de mini erin te zetten. Alleen
was het probleem dat deze een andere naaf diameter had. De gaten zitten verder
uit elkaar, typisch engels..
Dus vandaag even bij een kennis met draaibank langsgeweest en een ronde alu
adapter plaat laten draaien. Even polijsten en wallah! :)
Hij is normaal rond, kleiner en komt iets meer naar me toe! Nu alleen nog iets
verzinnen om de pook ook dichterbij te krijgen en ik zit perfect! :D
   
         
         
       
 

Finnished!

 
   
   
 
     
         
         
 
         
     
         
         
   

Visitor Counter by Digits