Last update 17 september, 2008
De aankoop
wat
doe je als je vorige aankoop mislukt is en de kriebels zitten er nog steeds? Opel Olympia Rekord B
Coupe 1900L
|
![]() |
||
![]() |
||
![]() |
||
![]() |
||
Check die lijnen!! :o) | ||
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
Momenteel
ligt de orginele rode 1900N 4cil. motor er nog in. Deze fungeerde toendertijd als testmotor en is maar 1 jaar geproduceerd. Na wat snuffelen ben ik erachter gekomen dat er ook een 6cil is uitgebracht in dit model Rekord. En aangezien ik hem een beetje een amerikaanse uitstraling vind hebben, baal ik van zijn 4 cilinder geluid! :o( Dus... met de tijd ga ik hem helemaal ombouwen naar een 3.0 6cil. lijn-motor met een automatische transmissie. Rede voor automaat is dat de huidige handgeschakelde bak steeds meer gaat tandenknarsen en de plaatsing van de pook en de schakelslag mij vele malen uit de stoel doen laten komen.. relaxed cruisen is er niet echt bij! Je bent al snel geneigd om hem maar vlug vlug door de versnellingen heen te werken om vervolgens na de 4e rustig achterover in je fautuil te vallen! ;o) De ratio van de bak is ook al zoiets waar ze toendertijd niet echt over na hebben gedacht! De 1 is bijna overbodig (kan ook door de kleinere bandenmaat komen), de 2 is ook een vrij korte versnelling. Als ik geen zin heb om uit me stoel te komen en ik hoef niet snel weg te zijn bij bv een stoplicht, dan kan ik er met gemak in optrekken. (een lange 1 als het ware :o) De 3 daar heb je al wat aan, hierin rij ik de hele stad door zonder problemen dat ie het onderin niet trekt. En de 4 is bijna oneindig lang denk ik soms wel eens... De hoogste top ligt momenteel op 175km/u. Ik heb hem in december 2000 gekocht en sinds die tijd probeer ik steeds eens iets harder. Hij heeft 10 jaar lang bij een Corvet dealer in de showroom gestaan, dus het leek me niet zo verstandig om hem in 1x op de pin te drukken.. :o\ Niet dat ik als en gek loop te scheuren met deze schoonheid, maar soms dan heb je van die lekkere rechte stukjes........ :o) Maar bij 175km/u houd het niet op, dus de volgende keer gaan we voor de 180km/u. Ik heb nog gas over en voel dat ie meer kan! :o) Al met al heb ik weer een leuk project op de kop getikt!
|
||
-------------------8<--------------------------------------------------------------------------------------------------------- | ||
07 september 2003
Mijn pa parkeerd zijn crysler op de oprit en
trekt de handrem niet goed aan. |
||
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Gelukkig
had ik met het oog op de toekomstige brute audio installatie al een 32mm MDF plaat op de
bodem gemonteerd. Deze heeft voorkomen dat de achterkant helemaal tot moes werd gedrukt!!
Al met al een rede om sneller aan de ombouw te beginnen! :o(
|
|
-------------------8<--------------------------------------------------------------------------------------------------------- | ||
5 oktober, 2003
Na een tijdje bij
Autoschade bedrijf Remy Vos in Spankeren te hebben gestaan, wachtend |
||
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
<<---
Uiteindelijk is het deze kleur geworden. Het heet 'ChromeIlusion' en kost zo'n 350,- euro per halve liter! Aangezien ik ongeveer 1,5 liter nodig heb......... :- / Het is wel heel apart, want vanaf elke hoek waarin je de auto bekijkt heeft ie een andere kleur! Het kan zelfs zo zijn dat ie ineens groen is!! :-) |
|
![]() |
![]() |
|
Ook verlagen gaat wel lekker in PSP ! :-) Over verlagen gesproken, ik heb een duitse site gevonden van een bedrijf wat Lowrider vering en andere accesoires verkoopt!! En niet eens zo duur. Dus heel waarschijnlijk dat er ook een setje pneumatische springveren onder komt! :-D Dus.... eerst maar eens afwachten wanneer mijn moneten binnen zijn en dan aan de slag!! |
||
![]() |
![]() |
|
-------------------8<--------------------------------------------------------------------------------------------------------- | ||
De restauratie 2 Februari, 2004 Ok.. de
tijd is aangebroken! :o) Het geld van de verzekering staat al een tijdje op
mijn bankrekening te branden, dus ben ik eindelijk maar begonnen met het
demonteren van mijn Opel. Eerst de achterkant helemaal kaal geplukt en de
schade eens beter bekeken. We dachten in eerste instantie het met een
beetje pers en klopwerk te kunnen richten, maar aangezien het enorme
schermen zijn (208cm) en ze nogal flinke deuken hebben opgelopen ben ik tot
de conclusie gekomen dat het beter is om er netjes 2 nieuwe achterschermen
op te zetten! |
||
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
Aangezien ik nog steeds geen
onderdelen zoals plaatwerk heb, kan ik niet aan de achterkant |
||
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
Op zich is de carroserie in een
gave staat als je bekijkt dat hij al 38 jaar oud is! |
||
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
De rechterzijde laten we nog maar
even voor wat het is, daar begin ik pas aan als ik klaar ben met de linkerzijde. |
||
![]() |
![]() |
|
Het overbejaarde blok heeft zijn
rust wel verdient! Deze word verwijderd en met de tijd vervangen door een donor hart... een 3.0E 6cil. |
||
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
Na een weekje of 2
bellen, mailen en faxen heb ik dan eindelijk een adresje gevonden wie mij de
gewenste onderdelen kon leveren!! :o)
Opel Classic Parts in Heerlen. Ok.. dat ligt dus niet bij de deur... en hoe krijg ik in godsnaam 2 schermen van 2meter8 mee naar huis met een mini cooper (heheh) Maar na wat aandrammen bij vaders, en hem eraan herrinerd te hebben wie de schade ook alweer veroorzaakt had, kreeg ik zijn Dodge Ram Van mee! :o) Beetje meten leerde ons dat we de schermen er net in zouden moeten krijgen! Mooi! Afspraakje gemaakt om 11uur sochtens en me zwager gebeld of ie meeging voor de gezellie-heid :o) Na een ritje van ruim 2 uur, diverse wegopbrekingen, bumperklevers (ook altijd aan me voorbumper!?) en files kwamen we eindelijk nog net op tijd in Heerlen (Vrusschemig ofzo?) aan. De oprit opgereden en daar zag ik al meteen in de hoek onder een carport zijn eigen Opel Rekord A Coupe staan. Heel net wagentje! Wel grappig om te zien dat de koplampen rond zijn en de achterlichten vierkant. Net andersom dus... :o) Na 2 uurtjes rommelen en zoeken in het magazijn had ik, op 1 ding na, alles wat er op mijn verlanglijstje stond. Even snel pinnen bij de bank en inladen die hap. De schermen konden eigelijk niet in de Dodge, maar na het openklappen van het luikje staken ze een cm of 30 de kabine in! (flinke joekels) En met een brede grijns op naar huis!!! |
||
Het verlanglijstje | ||
Moooooi! |
||
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
Na een langdurige operatie om
een lap scherm van 2m8 te verwijderen komt het schoonmaken... |
||
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
En zelfs het beste paard van
stal haperd wel eens... een weekje ziek met griep! :o( |
||
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
Even meten en passen dan beginnen met lassen :o) | ||
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
Na het lassen ff bolletjes
slikk.. eh..slijpen en de naden vertinnen! Aangezien dit mijn eerste
|
||
![]() |
![]() |
|
De vertinde naadjes een beetje gladstucen | ||
![]() |
![]() |
|
Terwijl ik wat aan het wachten was
op het drogen van de plamuur zag ik een klein gaatje in de dorpel voor. Ik dacht het wat uit te vijlen en dan een klein rond plaatje in te lassen. Maar toen ik aan het vijlen sloeg, leek het wel een sambabal... geluid van roest trof mijn oren! De kriksteun eens nader bekeken bleek ook al vreemd diep in de dorpel te zitten, ik dacht in eerste instantie dat ze de auto eens lomp opgekrikt hadden, maar bij nadere inspectie met een schroevendraaier bleek dat ie gewoon los zat! :o( Ze hadden de velsnaad van de dorpel maar een beetje omgeslagen zodat de steun er niet uit zou donderen! M.a.w. KAAIWERK! |
||
![]() |
![]() |
|
Zie hier het resultaat! Niet zo
best, dus maar meteen aan de slag en de dorpel een stukje openslijpen, rottigheid verwijderen en er een nieuw stuk plaat inlassen. Alles goed nabehandelen met RVS lasprimer en het kan er weer een x aantal jaar tegenaan! Nieuw stuk plaat geknipt en gebogen voor de buitendorpel en de schoongemaakte kriksteun er weer netjes onder gelast! |
||
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
Eergisteren heb ik een Opel Manta
fanaat aan de lijn gehad. Deze was bezig om een 3.0 in een manta te knutselen en wist me het een en ander aan info te verschaffen! Ook had hij een zwager die nog een aantal motoren en bakken had liggen. (waaronder een 3,3 met ±200pk :o) Dus met smart wachten we af wat dat zal brengen... Back to ta project! |
||
![]() |
![]() |
|
Ik ben vandaag ook zo ver gekomen
dat ik de linkerzijde van men opeltje in de spuitplamuur heb kunnen zetten! Dat geeft al meteen een heel ander gezicht!! |
||
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
Inmiddels heb ik de gespoten
delen al geschuurd en nogmaals in de spuitplamuur |
||
2 April 2004
Gisteren naar Beek
in Limburg geweest om naar de motor te kijken. Dat feestje gaat dus niet door. Het blok was verpakt in een klomp vet, het carter had een gigantische klap te voorduren gehad (de krukas???) en rondom de koppakking zat een vieze glimmende rand van verse olie! :o( Dus mijn instinct vertelde mij dat het blokje daar het beste kon blijven! Toch maar even verder zoeken... |
||
3 April
2004
YES!!! Eindelijk
eindelijk.... ik heb mijn 3.0E met 4 traps automaatbak!!! Het heeft even geduurd, maar bij Wim Broeren in Oeffelt lag een 87er. Daarbij mocht ik zelf een van de bakken uitzoeken die hij had liggen! Ik heb de jongste bak erbij gesprokkeld wie ik kon vinden. Na thuiskomst en wat meetwerk ben ik er toch wel achter gekomen dat er in een B Rekord onder de kap minder ruimte is als bij een C Rekord!! :o( Eigelijk past het helemaal niet... ik moet het schutbord aan gaan passen, de tunnel moet eruit geslepen worden en vervangen worden door die van een Omega. Dit had ik al wel verwacht, want het is tenslotte een stuurversnelling geweest, dus een echte tunnel had ie niet! Zelf hebben ze ooit een stuk erin gebakken om het kleine bakje te herbergen, maar aangezien er nu een iets grotere joekel in komt te zitten, moet er het een en ander veranderd worden... Het front moet ook een beetje bijgewerkt worden. Evenals de motorsteunen en subframe! Tsja.... maar het word vast heel bruut! :o) |
||
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
Uiteraard word het blokje eerst
flink onderhanden genomen voor het onder 'tha hood' word gelepeld! Ik denk dat het blok in de zelfde kleur als de auto gespoten gaat worden en de attributen er omheen gepolijst en wit zullen worden... maar dat kan zomaar ineens heel anders worden, dus wie weet! :o) |
||
Wegens
vakantie tijd en de bouw van mijn eigen garage ligt het project tijdelijk stil ! |
||
|
||
|