Last update 17 september, 2008

 


 


     De aankoop
     De plannen
     De schade
     De restauratie
           2 Februari 2004

           9 Februari 2004
           12 Februari 2004
           17 Februari 2004
           19 Februari 2004
           24 Februari 2004
  
        5 Maart 2004
           12 Maart 2004
           27 Maart 2004
           31 Maart 2004
           3 April 2004
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De aankoop

wat doe je als je vorige aankoop mislukt is en de kriebels zitten er nog steeds?
Je pakt de classic Autotrader en begint wat horny in het wilde weg
te bladeren. Met memo blaadjes markeer je de bladzijdes waar de
"vette bakken" te vinden zijn, zodat je later nog eens lekker weg

kan dromen bij het bekijken van de mooie plaatjes.
...totdat je de laatste bladzij openslaat en..en..
daar staat ie... je nieuwe liefde!!!  :o)

Opel Olympia Rekord B Coupe 1900L
nov. 1965

 

image05_thumb.jpg (22359 bytes)
Check die lijnen!!  :o)
image06_thumb.jpg (29346 bytes) image07_thumb.jpg (28119 bytes)
image03_thumb.jpg (20416 bytes) image04_thumb.jpg (20951 bytes)
image08_thumb.jpg (27513 bytes)
Momenteel ligt de orginele rode 1900N 4cil. motor er nog in. Deze fungeerde toendertijd als
testmotor en is maar 1 jaar geproduceerd. Na wat snuffelen ben ik erachter gekomen dat er
ook een 6cil is uitgebracht in dit model Rekord. En aangezien ik hem een beetje een
amerikaanse uitstraling vind hebben, baal ik van zijn 4 cilinder geluid! :o(
Dus... met de tijd ga ik hem helemaal ombouwen naar een 3.0 6cil. lijn-motor met
een automatische transmissie.
Rede voor automaat is dat de huidige handgeschakelde
bak steeds meer gaat tandenknarsen en de plaatsing van de pook en de schakelslag
mij vele malen uit de stoel doen laten komen.. relaxed cruisen is er niet echt bij!
Je bent al snel geneigd om hem maar vlug vlug door de versnellingen heen te werken
om vervolgens na de 4e rustig achterover in je fautuil te vallen! ;o)
De ratio van de bak is ook al zoiets waar ze toendertijd niet echt over na hebben gedacht!
De 1 is bijna overbodig (kan ook door de kleinere bandenmaat komen),
de 2 is ook een vrij korte versnelling. Als ik geen zin heb om uit me stoel te komen en
ik hoef niet snel weg te zijn bij bv een stoplicht, dan kan ik er met gemak in optrekken.
(een lange 1 als het ware :o)
De 3 daar heb je al wat aan, hierin rij ik de hele stad door zonder problemen dat ie
het onderin niet trekt. En de 4 is bijna oneindig lang denk ik soms wel eens...
 De hoogste top ligt momenteel op 175km/u.
Ik heb hem in december 2000 gekocht en sinds die tijd  probeer ik steeds eens iets
harder. Hij heeft 10 jaar lang bij een Corvet dealer in de showroom gestaan, dus het leek
me niet zo verstandig om hem in 1x op de pin te drukken.. :o\
Niet dat ik als en gek loop te scheuren met deze schoonheid, maar soms dan heb je
van die lekkere rechte stukjes........ :o)
Maar bij 175km/u houd het niet op, dus de volgende keer
gaan we voor de 180km/u. Ik heb nog gas over en voel dat ie meer kan! :o)

Al met al heb ik weer een leuk project op de kop getikt!

 

-------------------8<---------------------------------------------------------------------------------------------------------

07 september 2003

bigblack.gif (2585 bytes)Aaaaaargh!!!!!!!!!!

Mijn pa parkeerd zijn crysler op de oprit en trekt de handrem niet goed aan.
Het gevolg, de auto rolt met een bochtje achteruit en ramt vol in de achterkant
van mijn  opel!! Vervolgens word deze ook nog eens flink tegen een ruwe natuurstenen
muur aan gedruk!?!?! 

opelcrash1_thumb.jpg (25385 bytes) opelcrash2_thumb.jpg (28249 bytes)
Gelukkig had ik met het oog op de toekomstige brute audio installatie al een 32mm MDF plaat op de bodem gemonteerd. Deze heeft voorkomen dat de achterkant helemaal tot moes werd gedrukt!! Al met al een rede om sneller aan de ombouw te beginnen!  :o(

 

-------------------8<---------------------------------------------------------------------------------------------------------

5 oktober, 2003

Na een tijdje bij Autoschade bedrijf Remy Vos in Spankeren te hebben gestaan, wachtend
op de schade expert. Heeft Remy de schade uiteindelijk op 3300,- euro weten te krijgen!
Ik had zelf wat lager geschat, dus ben zeker tevreden!! :-)
In de tussentijd ben ik al op zoek gegaan naar een nieuwe kleur voor mijn opel.
Lang leve Paint Shop pro!!! Wat je daar al niet mee kan doen...

Tha Lowridaaaaaaaa <<---   Uiteindelijk is het deze kleur
geworden. Het heet 'ChromeIlusion'
en kost zo'n 350,- euro per halve liter!
Aangezien ik ongeveer 1,5 liter nodig
heb.........  :- /
Het is wel heel apart, want vanaf elke
hoek waarin je de auto bekijkt heeft ie
een andere kleur! Het kan zelfs zo zijn
dat ie ineens groen is!!  :-)
4x4 drive Lowrida motion  :-)
Ook verlagen gaat wel lekker in PSP ! :-)
Over verlagen gesproken, ik heb een duitse site gevonden van een bedrijf wat Lowrider
vering en andere accesoires verkoopt!! En niet eens zo duur. Dus heel waarschijnlijk dat
er ook een setje pneumatische springveren onder komt!  :-D

Cool site !!!!  Only german...

Dus.... eerst maar eens afwachten wanneer mijn moneten binnen zijn en dan aan de slag!!

Jump jump, a litle higher.... Impala's rulez!!!!
-------------------8<---------------------------------------------------------------------------------------------------------

De restauratie

2 Februari, 2004

Ok.. de tijd is aangebroken! :o) Het geld van de verzekering staat al een tijdje op mijn bankrekening te branden, dus ben ik eindelijk maar begonnen met het demonteren van mijn Opel. Eerst de achterkant helemaal kaal geplukt en de schade eens beter bekeken. We dachten in eerste instantie het met  een beetje pers en klopwerk te kunnen richten, maar aangezien het enorme schermen zijn (208cm) en ze nogal flinke deuken hebben opgelopen ben ik tot de conclusie gekomen dat het beter is om er netjes 2 nieuwe achterschermen op te zetten!
En dat is nog niet eens zo makkelijk!! :o/  Probeer maar eens aan onderdelen te komen van een auto van 38 jaar oud die maar 1 jaar gebouwd is en waar er in totaal iets van 288 van zijn geproduceerd..... scheise!

 
 

9 Februari, 2004

Aangezien ik nog steeds geen onderdelen zoals plaatwerk heb, kan ik niet aan de achterkant
 beginnen! Dan maar vast beginnen aan de voorkant. Dat moet tenslotte ook aangepakt worden...

 

12 Februari, 2004

Op zich is de carroserie in een gave staat als je bekijkt dat hij al 38 jaar oud is!
Wat ik zover heb kunnen constateren is dat de koplampbakken een paar gaatjes hebben...
Hieronder heb ik de vliegroest weggehaald en netjes blankgeslepen en gestraald,
daarna behandeld met een krasvaste RVS primer waar je ook makkelijk overheen
kan lassen en het bied een goede bescherming voor de blanke plaatdelen.

De rechterzijde laten we nog maar even voor wat het is,
 daar begin ik pas aan als ik klaar ben met de linkerzijde.
Het overbejaarde blok heeft zijn rust wel verdient! Deze word verwijderd en
met de tijd vervangen door een donor hart... een 3.0E  6cil.

17 Februari, 2004

Na een weekje of 2 bellen, mailen en faxen heb ik dan eindelijk een adresje gevonden wie mij de gewenste onderdelen kon leveren!! :o)  Opel Classic Parts in Heerlen.
Ok.. dat ligt dus niet bij de deur... en hoe krijg ik in godsnaam 2 schermen van 2meter8 mee naar huis met een mini cooper (heheh) Maar na wat aandrammen bij vaders, en hem eraan herrinerd te hebben wie de schade ook alweer veroorzaakt had, kreeg ik zijn Dodge Ram Van mee! :o) Beetje meten leerde ons dat we de schermen er net in zouden moeten krijgen! Mooi! Afspraakje gemaakt om 11uur sochtens en me zwager gebeld of ie meeging voor de gezellie-heid :o)
Na een ritje van ruim 2 uur, diverse wegopbrekingen, bumperklevers (ook altijd aan me voorbumper!?) en files kwamen we eindelijk nog net op tijd in Heerlen (Vrusschemig ofzo?) aan.

De oprit opgereden en daar zag ik al meteen in de hoek onder een carport zijn eigen Opel Rekord A Coupe staan. Heel net wagentje! Wel grappig om te zien dat de koplampen rond zijn en de achterlichten vierkant. Net andersom dus... :o)

Na 2 uurtjes rommelen en zoeken in het magazijn had ik, op 1 ding na, alles wat er op mijn verlanglijstje stond. Even snel pinnen bij de bank en inladen die hap. De schermen konden eigelijk niet in de Dodge, maar na het openklappen van het luikje staken ze een cm of 30 de kabine in! (flinke joekels)   En met een brede grijns op naar huis!!!

Het verlanglijstje

19 Februari, 2004

Moooooi!
Operatie 'Butt-lift' kan beginnen!! :o)

 

24 Februari, 2004

Na een langdurige operatie om een lap scherm van 2m8 te verwijderen komt het schoonmaken...
Hier en daar de vliegroest op delen verwijderen waar nog nooit een mens is geweest en
uiteraard goed behandelen met RVS primer en een goeie roestwerende menie, want waarschijnlijk zal daar de eerst komende 10 jaar weer niemand meer komen! De dorpel had
 toch wel wat slordige reparaties te voorduren gehad in het verleden! :o(  Diverse delen plaat
 over elkaar heen 'gebakken'... dit heb ik maar meteen verwijderd en iets netter hersteld!

 

5 Maart, 2004

En zelfs het beste paard van stal haperd wel eens... een weekje ziek met griep! :o(
Maar vandaag weer met vol goede moed begonnen aan het monteren van het
achterscherm! Al met al alsnog niet veel gedaan omdat mijn pa visite had van een
paar vrienden (die ook veel oldtimers restaureren) en er dus meer gepraat en
geouwehoerd werd als gewerkt. Ik heb in iedergeval het achterscherm deels op
de carrosserie gelast.. morgen even aflassen en de lasjes wegslijpen.

Even meten en passen dan beginnen met lassen :o)
   

12 Maart, 2004

Na het lassen ff  bolletjes slikk.. eh..slijpen en de naden vertinnen! Aangezien dit mijn eerste
keer vertinnen was, heb ik van dit meesterwerk maar geen foto's gemaakt.. :o)
Zelfs mijn schoenen, trui en de grond zaten goed in de tin!!


Me in action!

De vertinde naadjes een beetje gladstucen
Terwijl ik wat aan het wachten was op het drogen van de plamuur zag ik een klein gaatje
in de dorpel voor. Ik dacht het wat uit te vijlen en dan een klein rond plaatje in te lassen.
Maar toen ik aan het vijlen sloeg, leek het wel een sambabal... geluid van roest trof mijn oren!
De kriksteun eens nader bekeken bleek ook al vreemd diep in de dorpel te zitten, ik dacht in
eerste instantie dat ze de auto eens lomp opgekrikt hadden, maar bij nadere inspectie met
een schroevendraaier bleek dat ie gewoon los zat! :o(
Ze hadden de velsnaad van de dorpel maar een beetje omgeslagen zodat de steun er niet
uit zou donderen!  M.a.w.  KAAIWERK!
Zie hier het resultaat! Niet zo best, dus maar meteen aan de slag en de dorpel een stukje
openslijpen, rottigheid verwijderen en er een nieuw stuk plaat inlassen.
 Alles goed nabehandelen met RVS lasprimer en het kan er weer een x aantal
jaar tegenaan!  Nieuw stuk plaat geknipt en gebogen voor de buitendorpel en de
schoongemaakte kriksteun er weer netjes onder gelast!
 

27 Maart, 2004

Eergisteren heb ik een Opel Manta fanaat aan de lijn gehad. Deze was bezig om een 3.0 in een
manta te knutselen en wist me het een en ander aan info te verschaffen! Ook had hij een zwager
die nog een aantal motoren en bakken had liggen. (waaronder een 3,3 met 200pk :o)
Dus met smart wachten we af wat dat zal brengen...

Back to ta project!
Vroegah... toen gebruikte ze nog geen millieu- en restaurateur vriendelijke grondverf en dat
 bleek wel toen ik de bovenkant van mijn schermen "even" blank wilde maken!!! :o(
Wat een raar goedje zeg.. met de hand schuren was niet doorheen te komen en met de
slijptol net zo min! Als het heet word dan verbrand het en smeert het zich uit als
plastic en word het hard en korrelig... met de schuurmachine en korrel 40 was het nog net
 te doen als ik maar niet te lang op 1 plek bleef hangen! Het leven van een restaurateur
 gaat niet over rozen... :o/

Ik ben vandaag ook zo ver gekomen dat ik de linkerzijde van men opeltje in de
 spuitplamuur heb kunnen zetten! Dat geeft al meteen een heel ander gezicht!!
 
 

31 Maart, 2004

Inmiddels heb ik de gespoten delen al geschuurd en nogmaals in de spuitplamuur
gezet. Ook dit is alweer deels geschuurd... op een kleine flauwe deuk na is de
 linkerhelft al zogoed als strak!!

Ok, de 3,3 liter gaat niet door! Deze was al zo goed als verkocht... Ik had gelukkig nog
het een en ander aan advertenties verzameld. Morgen ga ik naar Beek in Limburg om
een 3.0E met automaatbak op te halen. Deze is 4 jaar geleden goedlopend uitgebouwd
en ligt sindsdien op een zoldertje te verstoffen. De huidige eigenaar was ooit van plan
om hem in een Bedford in te bouwen, maar dat is er wegens RDW problemen nooit
van gekomen. Er missen wel wat onderdelen zoals de stuurbekrachtiging en oliekoeler!
Achja.. voor 125 euro mag je niet klagen denk ik! :o)

2 April 2004

Gisteren naar Beek in Limburg geweest om naar de motor te kijken. Dat feestje gaat dus
niet door. Het blok was verpakt in een klomp vet, het carter had een gigantische klap te
voorduren gehad (de krukas???) en rondom de koppakking zat een vieze glimmende rand
 van verse olie! :o(   Dus mijn instinct vertelde mij dat het blokje daar het beste kon blijven!
Toch maar even verder zoeken...

3 April 2004

YES!!!  Eindelijk eindelijk.... ik heb mijn 3.0E met 4 traps automaatbak!!!
Het heeft even geduurd, maar bij Wim Broeren in Oeffelt lag een 87er. Daarbij mocht
ik zelf een van de bakken uitzoeken die hij had liggen! Ik heb de jongste bak erbij
gesprokkeld wie ik kon vinden. Na thuiskomst en wat meetwerk ben ik er toch wel
achter gekomen dat er in een B Rekord onder de kap minder ruimte is als bij een
C Rekord!! :o(  Eigelijk past het helemaal niet... ik moet het schutbord aan gaan passen,
de tunnel moet eruit geslepen worden en vervangen worden door die van een Omega.
Dit had ik al wel verwacht, want het is tenslotte een stuurversnelling geweest, dus een
echte tunnel had ie niet! Zelf hebben ze ooit een stuk erin gebakken om het kleine bakje
te herbergen, maar aangezien er nu een iets grotere joekel in komt te zitten, moet er
het een en ander veranderd worden...
Het front moet ook een beetje bijgewerkt worden. Evenals de motorsteunen en subframe!
Tsja.... maar het word vast heel bruut! :o)
 
Uiteraard word het blokje eerst flink onderhanden genomen voor het onder 'tha hood'
word gelepeld! Ik denk dat het blok in de zelfde kleur als de auto gespoten gaat
worden en de attributen er omheen gepolijst en wit zullen worden... maar dat kan
 zomaar ineens heel anders worden, dus wie weet! :o)
Wegens vakantie tijd en de bouw van mijn
 eigen garage ligt het project tijdelijk stil !
      
keer is er al naar dit roestige verhaal gekeken!