Ombouw 1300

DEEL 1

DEEL 2

DEEL 3

DEEL 4

DEEL 5

Finnish

 

         Het verhaal                                                                        

 Zoals je in mijn eerste deel kan zien heb ik deze mini al 5 jaar eerder eens onder handen genomen.
 Jammergenoeg had ik toen nog niet zo veel verstand van mini's en wist ik ook niet waar ik overal
 op moest letten. Ook was immitatie plaatwerk al goed genoeg voor mijn schatje. Na bijna een jaar
 kwam ik daar al van terug, er zaten hier en daar al blazen en vooral op de voorschermen  zag je
 het roestmonster zijn gang gaan onder de lak door. Toendertijd zat er een klein roestplekje op de
 paravan en ik dacht dat wel ff met polyester op te lossen. Maar met verloop van tijd werd dat een
 gat. Aangezien zij op de a-panelen na 2 jaar ook al hevige blazen vertoonde heb ik het maar gelaten
 voor wat het was en er dagelijks mee gereden. Want betrouwbaar dat was ze zeker!! Elke dag naar
 mijn werk (Mini Centre Huissen) zonder klagen, elke meeting zonder problemen, alle puzzel ritten
 tot het eind. Technisch heb ik het wagentje altijd netjes bijgehouden, alleen het optische gedeelte
 werd met de tijd een beetje verwaarloost. Van A naar B en weer terug..

 Nu ruim 5 jaar later heb ik hier toch wel een beetje spijt van gehad. Mijn minitje zag er niet meer
 uit. En mede omdat zij het laatste jaar zielloos voor de deur heeft stilgestaan, is de carrossrie er hard
 op achteruit gegaan en er moest dan ook snel wat gaan gebeuren. Het 1000cc blokje was ik moe
 en haar uitstraling had het dieptepunt bereikt. Ondanks dat iedereen riep dat ik 'dat ding' naar de
 sloop moest brengen, heb ik der steeds gehouden met de plannen om er nog eens wat van te maken
 maar, dan op de goede manier! (Oude liefde roest niet zeggen ze... haha echt wel!)

 Tot op een dag dat ik bij een kennis (oud ijzerboer) kwam voor een gebruikte accu.
 "Loop eens mee, ik moet je wat  laten zien!", zei hij en hij loodste naar een pas gekochte Austin Metro.
 Hij tilde het kapje op en zei met  een glimlach, "Dit past in jouw mini!". Had ie waarempel zomaar een
 Metrootje met een 1300 en  net 55.000 km op de klok.  "150 euro mag je hem hebben!"
 Ik zei dat ik eigelijk alleen maar voor een accu kwam en mijn geldschip bij china was blijven steken.
 Na wat ouwehoeren en nog een paar keer met de prijs gezakt te zijn, mocht ik hem voor 80 euro
 meenemen, kreeg ik een goeie accu erbij en het hele voorterrein mocht ik kaal slopen. Hier hield ik
 een mooi setje geventileerde schijven en 4-pots remklauwen aan over! (yesssssss, i'm tha man! :o)

 Nadat het blokje een maand of 4 had liggen verstoffen in een hoekje, kreeg ik de gelegenheid om
 bij een garage bedrijf het blokje om te gooien. In eerste instantie zou ik alleen het torretje vervangen
 en wat kleine plekjes bijwerken. Maar ik viel letterlijk en figuurlijk van het ene gat in het andere gat!!
 Bij het ombouwen stootte ik tegen het bumper en spontaan nam deze plaats op de vloer. De hele
 bumperstrip totaal weggerot. Na wat krabben met de beitel schoten letterlijk de tranen in mijn ogen.
 De carrosserie was in wel hele slechte staat, slechter als ik zelf verwacht had! :o(
 Beide schermen, beide a-panelen, front, paravan, schutbord, bodem bij de voeten, binnenschermen
 onder en bij de beluchtings gaten, bevestiging stoelbalk aan de binnendorpels, buiten dorpels, kofferbak
 bodem was totaal weggerot, bumperstrip achter, rond het tankgat, gat onder de dakrand bij bijrijder,
 boven het voorraam, bestuurdersdeur onder weg, bijrijders deur onder... te veel! :'o(

 De eigenaar van het garagebedrijf (ook een kennis) kwam met het voorstel dat ik geen half werk moest
 gaan leveren en het beter goed kon doen als half-half. "Zonde van je tijd en je krijgt er spijt van!".
 Hij bood mij de mogelijkheid om mijn mini helemaal klaar te maken in zijn garage. Daar heb ik dan ook
 dankbaar gebruik van gemaakt! :o)

 Tot zover mijn verhaal... in de tijd dat ik verder vorder zal er wel het een en ander aan uitleg bij komen.
 Dus ik zou zeggen, bekijk de foto's en geniet!

   M.vr.gr.,
   Remon

   (oja... het is een 'zij' ! :o)

                                                                                                             


 Dit project word mede mogelijk gemaakt door Garage Diesveld  en  Autoschadebedrijf Jan Theunissen
 en hun geduld met mij... ;o)


 

 
 

roestplekken gespot op deze site!